Internet, TV och telefoni hos Stångåstaden

Från och med sommaren 2016 kommer överläggningen av Stångåstadens bredbandsnät till Utsikt Bredband påbörjas. Därefter är det vi som sköter övervakning, drift och underhåll av bredbandsnätet till Stångåstadens hyresgäster. Nätet ger dig möjlighet att välja snabba och säkra bredbandstjänster, det vill säga tjänster för internet, TV och telefoni.

Precis som idag kommer du att kunna beställa bredbandstjänster från ett flertal leverantörer. Största skillnaden mot tidigare är att Utsikt Bredband kommer ansvara för bredbandsnätet och även sköta övervakning, drift och underhåll, som därmed kommer att ske lokalt här i Linköping. Du som redan har bredbandstjänst via datanätet kommer inte att behöva beställa tjänst igen.

Hör gärna av dig oss om du har frågor:

Kundservice når du på e-post: kundservice@utsikt.se och tel 013-20 83 03.
Öppettider: Mån-fre kl 9-16. Vi har extraöppet under den tid arbetet pågår. 

Frågor och svar

Varför byter Stångåstaden till Utsikt Bredband?

Stångåstaden har genomfört en upphandling på grund av att avtalet med Bredbandsbolaget löper ut och det är Utsikt Bredband som vunnit den.

Vad innebär det att Stångåstaden byter till Utsikt Bredband?

Utsikt Bredband kommer ansvara för bredbandsnätet och sköta övervakning, drift och underhåll av nätet till Stångåstadens hyresgäster. 

Precis som idag kommer du att kunna beställa snabba och säkra bredbandstjänster -  internet, TV och telefoni, från ett flertal leverantörer. Största skillnaden mot tidigare är att Utsikt Bredband kommer sköta övervakning, drift och underhåll, som därmed kommer att ske lokalt här i Linköping. Du som redan har bredbandstjänst via datanätet kommer inte att behöva beställa tjänst igen.

Under våren kommer Utsikt Bredband att se till att säkra kapaciteten i bredbandsnätet varför arbeten som till exempel grävning och kabeldragning i vissa områden kommer vara nödvändiga.

När kommer bytet att bli aktuellt?

Arbetet påbörjas innan sommaren och slutförs tidig höst. Se tidplan för arbete innan sommaren längre ner på denna sida.

Vad behöver jag göra?

Om du har bredbandstjänst/er via datanätet idag behöver du inte göra något. Tjänsten kommer flyttas över automatiskt. Har du en TV-tjänst (bredbands-TV) kommer du behöva byta ut din bredbandsswitch (utrustningen i lägenheten). Vi meddelar dig när det blir aktuellt. Vill du byta tjänst kontaktar du berörd tjänsteleverantör direkt. 

Om du inte har bredbandstjänst idag och vill beställa gör du det via den portal som du kommer till om du ansluter en nätverkskabel från datorn till nätverksuttaget.

Blir det någon skillnad för mig som kund?

Vid själva flytten av dig (se aktuella datum för arbeten innan sommaren nedan) som kund till Utsikt Bredbands system kan kortare avbrott av dina bredbandstjänster förekomma. Du kan sedan välja bredbandstjänster från ett flertal leverantörer precis som tidigare. Om du har bredbandstjänster idag kommer de rulla på som vanligt. Du som har TV-tjänst kommer få din bredbandsswitch (utrustning i din bostad) utbytt. Du kommer få information när det blir aktuellt för dig.

Var felanmäler jag mina bredbandstjänster?

Du felanmäler dina bredbandstjänster via din tjänsteleverantör precis som tidigare.

Vart vänder jag mig med frågor om tjänster och priser?

Här finns information om tjänsteleverantörer, tjänster och priser. 

Tidplan

Innan sommaren

Linghem               17 maj

Ljungbro               23 maj

Södra Ekkällan     31 maj

Valla                       1 juni

Berga 1 (......)        7 juni

Berga 2 (....)          8 juni

Hjälpte denna information dig? Nej