Internet, TV och telefoni via fiber

Bor du hos Bostadsbolaget har du eller kommer du att få fiber från Utsikt Bredband. När din bostad är ansluten till fibernätet kan du beställa internet, TV och telefoni från någon av våra tjänsteleverantörer.

Bostadsbolaget beslutade 2016 att ansluta samtliga lägenheter i beståndet till Utsikt Bredbands öppna, neutrala och framtidsäkra fibernät. I nätet finns marknadens bredaste utbud av tjänster för internet, TV och telefoni. Det ger sig stor möjlighet att välja tjänster som passar just dig. I vårt nät konkurrerar flera tjänsteleverantörer, vilket betyder att du kan hitta riktigt förmånliga erbjudanden.

Fibersinstallationer påbörjades 2017 i Mantorp och fortsätter nu i Mjölby och Skänninge. Installationsarbetena beräknas pågå till och med februari 2019.

Under november 2019 kommer det befintliga nätet för kabel-TV att avvecklas. Du beställer då TV-tjänst från den tjänsteleverantör i bredbandsnätet av fiber du har valt, alternativt behåller de fria kanaler som tillhandahålls.

De vanliga, fasta telefonjacken kommer att fungera precis som tidigare.

Förändringar i kanalutbudet

Alla de kanaler som idag ingår i standardutbudet kommer från och med november 2019 inte längre att vara fria. De kanaler som ingår som standard är SVT1, SVT 1 HD, SVT2, SVT2 HD, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4 och Axess TV. Vill du ha flera, beställer du TV-tjänst från någon av våra tjänsteleverantörer.

Internet

Internet (bredband) med hastigheten 1 MB ingår som standard. Önskar du en högre hastighet beställer du det av någon av våra tjänsteleverantörer.

Så här går det till

Inom varje fastighet dras ett fiberbaserat nät mellan varje huskropp och vidare genom trappuppgångar eller källarkorridorer in till varje enskild lägenhet. I varje lägenhet monteras sedan en mediacentral. Från mediacentralen dras en kabel till ett nytt dubbelt nätverksuttag placerat intill ert befintliga TV-uttag. I de allra flesta fall sitter detta monterat i vardagsrummet.

Vi på Utsikt Bredband levererar den aktiva kommunikationsutrustningen och kopplar sedan in fastigheterna till fibernätet. Bostadsbolaget delar ut TV-boxen som krävs för att se de fria kanalerna.

Så beställer du tjänst

1. Efter du har kopplat in din utrustning, registerar du dig som användare på den sidan som kommer upp automatiskt på din dator.

2. Efter du har registrerat dig kan du beställa tjänst.

Här beställer du tjänst och kan läsa mer om våra tjänsteleverantörers tjänster och priser.

Så kopplar du in ditt bredband

Bredbandsuttag i vardagsrummet

Du kopplar in din dator alternativt din router med en nätverkskabel i bredbandsuttaget i ingång
märkt ”LAN 2”. Du kopplar in TV-boxen till din TV med en HDMI-kabel. (TV-boxen är redan ansluten till nätverksuttaget.) Se kopplingsschema:

Bredbandsswitch i vardagsrummet

Du kopplar in datorn i porten för ”Internet” (LAN 2) i switchen. Du kopplar in TV-boxen till din TV med en HDMI-kabel. (TV-boxen är redan ansluten till port ”TV” (LAN 3) i switchen.) Se kopplingsschema:

 

Utökat TV-utbud

Du som beställt utökat TV-utbud från någon leverantör och fått en ny TV-box ska koppla in
boxen i port ”Bredbands TV” (LAN 4) i bredbandsswitchen med en nätverkskabel och i TV:n
med en HDMI-kabel. Beställer du ökat utbud från Telia där inte ny box behövs behöver du inte
göra någon förändring. Beställer du tvillingbox från Telia eller TV från annan leverantör ska inkoppling göras i port LAN 4.

Hjälpte denna information dig? Nej